پنجشنبه, ارديبهشت 07, 1396
شما اینجا هستید    شناخت رفتار مشتریان
شناخت رفتار مشتریان
کمينه

رفتار مصرف کننده از موضوعات جدید در حوزه بازاریابی به شمار می‏رود. رفتار مصرف کننده موضوعی بحث‏ انگیز و چالشی است که در برگیرنده افراد و آنچه خرید می‏کنند، چرا و چگونگی خرید آنها، بازاریابی و آمیزه بازاریابی و بازار است.

به مباحث رفتار مصرف‏ کننده کمتر در دانشگاه‏ های ایران پرداخته شده است و این در حالی ایست که رفتار مصرف‏ کننده خود گرایش مجزایی در بسیاری از دانشکده‏ ها و مدارس کسب و کار دنیا محسوب می‏شود.

رفتار مصرف ‏کننده نگاه بین رشته‏ایی به رفتار مصرف ‏کنندگان دارد، آشنایی با اصول روانشناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی و برخی رشته ‏های دیگر جهت درک عمیق رفتار مصرف ‏کننده ضروری به نظر می‏ رسد. شاید دلیل کم توجهی در دانشکده های مدیریت و بازاریابی ایران به رشته مصرف‏ کننده، نگاه تک بعدی به بازاریابی است، در حالی‏که نه تنها رفتار مصرف‏ کننده، بلکه بازاریابی نیز نگاه و دید چند بعدی احتیاج دارد.

رفتار مصرف‏ کننده، فعالیت‏های فیزیکی، احساسی و ذهنی که افراد هنگام انتخاب، خرید، استفاده و دور انداختن کالا و خدمات در جهت رضای نیازها و خواسته‏ های خود انجام می‏دهند. (سالامون)

رفتار مصرف‏ کننده برانگیخته است به عبارت دیگر رفتار مصرف کننده عموما در راستای رسیدن به هدفی خاص است. در رفتار مصرف کننده، باید بین فعالیت‏های عمدی و تصادفی تمایز قایل شد.برخی از فعالیت‏ها از قبیل صحبت با مشتری و تصمیم خرید، رفتارهای عمدی هستند. در مقابل مواقعی پیش می‏آید که فردی که بریا خرید کالای خاصی وارد فروشگاه شده است چیز دیگری را که قصد خرید آن را نداشته خریداری می‏ کند. در رفتار مصرف‏ کننده باید بین نقش خریدار، مصرف‏ کننده کالا و خدمات، شخص تصمیم ‏گیرنده و شخص تاثیرگذار در انتخاب تمایز قایل شد.

رفتار مصرف کننده ماهیتی فرایندی دارد. رفتار مصرف‏ کننده را تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی بررسی می ‏کنند. از همین رو رفتار  مصرف کننده تا حد زیادی از نیروهای خارجی مانند فرهنگ، گروههای مرجع، خانواده و ... تاثیر می ‏پذیرد و از سوی دیگر تحت تاثیر عوامل داخلی مانند عواطف، شخصیت فرد، نگرش و نحوه یادگیری فرد مصرف‏ کننده و ... می ‏باشد.

چرا مطالعه رفتار مصرف‏ کننده مهم است؟

توسعه مطالعات رفتار مصرف‏ کننده، نتیجه چرخش فلسفه بازاریابی از گرایش تولید و محصول به گرایش فروش و سپس گرایش بازاریابی است. عوامل دیگری نیز در گسترش مطالعات رفتار مصرف‏ کننده دخیل بوده‏ اند که عبارتند از: سرعت زیاد معرفی محصولات جدید، چرخه‏ های کوتاه‏ تر عمر محصولات، افزایش جنبش‏های حمایت از مصرف‏ کنندگان بوسیله گروههای خصوصی و سیاست‏گذاران عمومی، توجه به محیط زیست‏ و رشد بازاریابی خدمات.

تحلیل و مطالعه رفتار مصرف‏ کننده بدنبال پاسخ سوالات زیر است:

  • مردم چگونه از نیازشان به کالا یا خدمات خاصی آگاه می‏شوند؟
  • مصرف‏ کنندگان چگونه کالا یا خدمات خود را پیدا می‏کنند؟
  • مصرف ‏کنندگان چگونه انتخاب نهایی خود را به عمل می‏آورند؟
  • چه اتفاقی می‏افتد وقتی کالا یا خدمات شما، ارائه می‏شود؟
  • محصول شما چگونه انتخاب می‏شود؟
  • مشتریان از محصول شما چگونه استفاده می‏کنند؟
  • چه اتفاقی می‏افتد وقتی محصول شما مصرف می‏شود یا کاربردش تمام شود؟

 

 


  

اطلاعات کلی دوره
کمينه

طول دوره: 16 ساعت

شروع دوره:  7، 9 ،14 و 16 شهریورماه از ساعت 17 الی 21

محل برگزاری: تهران - گروه پژوهشی صنعتی آریانا

هزینه دوره: 4500000 ریال

پیش نیاز: ندارد

 



کمينه